Yhdeksäs luentomme käsitteli
johtamisajattelun kehityskaarta ja siitä johdettujen teorioiden kehittymistä.
Tästä meille oli luennoimassa Anu Puusa. Luennoitsija on ollut osallisena
johtamista ja markkinointia käsittelevässä kirjassa ”Akatemiasta markkinapaikalle – Johtaminen ja markkinointi aikansa
kuvina”, jonka kautta hänellä oli vahva tietämys liittyen luentomme
sisältöön.
Luento aloitettiin pohtimalla
termejä johtaja, johtaminen sekä johtajuus. Luennon pääasiallisena
tarkoituksena oli varhaisista johtamistyyleistä keskusteleminen. Johtamistyylit
olivat edelleen ryhmämme jäsenillä hyvin muistissa, sillä olimme kaikki
valmistautuneet pääsykokeisiin viime keväänä lukemalla kyseisiä asioita.
Johtamistyyleistä ensimmäisenä tuli Frederick Taylorin Tieteellinen
liikkeenjohto. Tälle oli keskeisenä neljä periaatetta: suoritusstandardit
työlle, työntekijöiden tieteellinen valinta ja kouluttaminen, standardisoinnin
ja valinnan yhdistäminen sekä johdon ja työntekijöiden erillisyys ja yhteistyö.
Uutena tietona meille tuli se, että tieteellinen liikkeenjohto rantautui
Suomeen paljon muita teollistuneita valtioita myöhemmin. Tieteellisen
liikkeenjohdon jäänteitä voidaan yhä nähdä organisaatioissa, kuten sairaala,
armeija ja tehtaat. Antonilla oli omakohtaisia kokemuksia armeijasta ja hän oli
yhtä mieltä siitä, että tieteellisen liikkeenjohdon periaatteet olivat edelleen
siellä läsnä.
Seuraavana vuorossa oli Henry
Fayolin hallinnollinen koulukunta. Fayol oli itse yritysjohtaja, mikä näkyi myös
hänen johtamisajattelussaan, jossa johtajan rooli oli yliarvostetun suurta
alaisiin nähden. Yrityksen menestyksen nähtiin johtuvan yksinomaan johtajan
suorituksista. Hänen mielestään tärkeää oli kuri ja auktoriteetti. Luennolla
käytiin läpi esimerkkiorganisaatioita, joissa hallinnollisen koulukunnan
käytänteitä voidaan yhä nähdä. Näitä olivat armeijat, sekä pitkälle viedyn
työnjaon omaavat tehtaat.
Ihmissuhdekunta tuli täydentämään
aikaisempia johtamisteorioita. Siinä työntekijöitä ei enää nähty työvoimaa
tarjoavina kasvottomina olentoina. Ihmissuhdekoulukunnan avulla saatiin parannettua
ihmisten työoloja sekä psyykkistä työhyvinvointia. Aikaisemmilla luennoilla,
kuten henkilöstöresurssien johtamista käsittelevällä luennolla, oli ollut jo
aikaisemmin puhetta liittyen tähän inhimillistyneeseen johtamiskäsitykseen, jossa
nykyaikana esimies-alaissuhde nähdään organisaatioissa hyvin erilaisena kuin
varhaisissa koulukunnissa nähtiin.
Uutena terminä meille kaikille tuli
”McDonaldisoituminen”. Se kuvastaa oman aikamme negatiivista elämäntyyliä,
jossa suorittaminen esittää ainakin omasta mielestämme liian suurta osaa.
Ryhmässämme olimme samaa mieltä siitä, että tämä näkyy harmillisen usein
ihmisten elämässä ja sen voidaan olettaa olevan isossa roolissa miettien
nykyihmisten psyykkistä pahoinvointia. McDonaldisoitumisen neljä periaatetta
olivat tehokkuus, laskettavuus, ennustettavuus ja kontrolli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti