tiistai 25. marraskuuta 2014

11. Viestinnän johtaminen 20.11.2014

Viestintää tapahtuu yrityksessä jokapäiväisesti ja jokaisella tasolla. Se yhdistää kaikki organisatoriset toiminnat yhteen. Arkikielessä viestintä ymmärretään monesti suppeasti pelkästään verbaaliseksi viestinnäksi, siis puheeksi. Määritelmän mukaan viestintä on kuitenkin ideoiden, tunteiden, viestien, tarinoiden ja informaation vaihtamista erilaisten keinojen avulla. Tällaiset keinot voivat täten olla myös non-verbaalisia, esimerkkeinä kehonkieli tai yrityksen markkinointiviestintä.

Myös se, keiden välillä viestintä tapahtuu, vaihtelee. Viestintä voi olla kahdenvälistä, pienryhmissä tapahtuvaa, yhteisöviestintää tai joukkoviestintää. Viestijöinä toiset henkilöt ovat kuitenkin enemmän esillä kuin toiset. Esimerkiksi johtajien viestinnällä on suuri vaikutus yritykseen itseensä sekä sen sidosryhmiin. Johtajuuteen ja viestintään liittyvät arvot, tunnejohtajuus ja tunneäly. Luentodioissa mainittiin, että käyttämällä erilaisia sanoja johtaja luo erilaisia todellisuuksia, mihin ryhmämme yhtyi. Tilanteessa, jossa sanat tulevat auktoriteetin omaavalta henkilöltä, tämä ainoastaan korostuu lisää. Mieleemme nousi myös negatiivisia näkökulmia: joissain tilanteissa johtajaan uskotaan sokeasti eikä mitään mitä tämä sanoo, kyseenalaisteta. Maailmanhistoriasta voimme löytää muutaman surullisen kuuluisan esimerkin tällaisista tilanteista.


Se, keneen tai keihin viestintä kohdistuu, voidaan jakaa yrityksen sisäiseen, yrityksen ulkoiseen ja osakasviestintään. Markkinointi, PR ja mainostaminen ovat yrityksen ulkoista viestintää, joskin niitä on hankala erottaa selkeästi toisistaan. Brändäämällä yritys luo itsestään kuvan, joka taasen on osa kuluttajan identiteetin rakentamista. Kolme tunnetuinta brändiä maailmalla tänä vuonna ovat Apple, Google ja Coca-Cola.  Näiden kolmen brändin menestys sai ryhmämme pohtimaan kuinka merkittävä kilpailuetu vahva brändi voi yritykselle ollakaan. Onnistuneen brändäyksen seurauksena yritys tai tuotemerkki voi nousta jopa ikonimaiseen asemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti