Aluksi muutama käsite: Organisaation oppiminen tarkoittaa,
että organisaation jäsenten tietämys tiedetään selkeästi ja koonnetaan
organisaatiossa. Tietämyksen ja osaamisen johtaminen taasen on prosessi, jossa
johdetaan tietoa nykyisiä ja tulevaisuuden tarpeita varten.
Tietämyksen ja osaamisen johtaminen asettaa monien muidenkin
aineettomien ominaisuuksien tavoin haasteita johtamiselle. Mielestämme
mielenkiintoiseksi aiheeksi nousi erityisesti hiljaisen ja eksplisiittisen
tiedon välinen suhde. Näistä ensimmäinen tarkoittaa tietoa, jota et osaa pukea
sanoiksi. Kuitenkin käytät sitä esimerkiksi autoa tai pyörää ajaessasi.
Mieleemme nousi myös esimerkki kotitöiden tekemisestä, joista jokainen on
tekemällä itse oppinut käytännön taitoja, jotka eivät ole olleet tarkasti
määritellyssä kirjoitetussa muodossa. Eksplisiittinen tieto on määritelmän
mukaan sitä vastoin tarkkaa ja tallennettu muotoon, josta kaikki voivat oppia
sen helposti. Tästä tiedosta henkilö pystyy koko ajan puhumaan ja
reflektoimaan. Tällaista tietoa on esimerkiksi erilaisten oppikirjojen ja
oppaiden sisältämä tieto.
Keskustelimme kuinka organisaatio saa tämän hiljaisen tiedon
muutettua eksplisiittisen muotoon, jolloin se olisi osa organisaation
aineetonta pääomaa ja kaikkien käytettävissä. Dioissa mainitaan sosiaalisen
oppimisen prosessi, jossa henkilöt tekevät yhteistyötä jakaakseen ideoita ja
löytääkseen ratkaisun. Tämä on mielestämme erinomainen keino hiljaisen tiedon
”levittämiseen”. Sama idea toteutuu kun vanhempi
työntekijä ennen virasta poistumistaan perehdyttää uuden työntekijän virkaan.
Muutoin uusi työntekijä olisi vain eksplisiittisen tiedon varassa, ja edellisen
työntekijän tiedot ikään kuin valuisivat hukkaan. Organisaation kannalta olisi
siis epäilemättä tällaisessa tilanteessa ensiarvoisen tärkeää saada poistuvan
työntekijät tiedot mahdollisimman kokonaisvaltaisesti siirrettyä organisaation
käyttöön.
Luennolla puhuttiin myös Sengen oppivasta organisaatiosta.
Määritelmän mukaan se on perusmerkitykseltään organisaatio, joka jatkuvasti
etsii kykyä uudistua ja luoda oma tulevaisuutensa. Oppivassa organisaatiossa
oppiminen tarkoittaa generatiivinen oppimista, eli kykyä luoda uutta. Tänä
päivänä useimpien yritysten toimintaympäristö on dynaaminen, ja näin ollen muuttuu
nopeasti, joten kyky uudistua on yrityksille lähes välttämätöntä ja keino
pärjätä kovenevassa kilpailussa.
Lopuksi
keskustelimme siitä, voiko tietämys toimia esteenä oppimiselle. Näin voi olla
jos kyseessä on esimerkiksi työntekijä, joka on vuosikausia tehnyt työnsä
tietyllä tavalla. Vanhat tiedot ja käytänteet voivat olla hankalia unohtaa, ja
uuden oppimisen prosessi voi olla hankala käynnistää uudelleen. Haasteeksi voi
myös muodostua se, kuinka vakuutta tämä henkilö uuden tiedon ja sitä kautta
muutoksen tarpeesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti