Innovaatio tarkoittaa
sellaisen tuotteen/palvelun luomista, jolla on vaikutusta organisaation
toimintatapaan. Innovaatioita tulee ajatella sosiaalisena prosessina ja
tärkeänä kilpailukyvyn lähteenä. Innovaatiojohtaminen
on ihmisten, resurssien, rahoituksen ja verkoston johtamista. Johtaminen ja
ilmapiiri voivat joko rajoittaa tai edistää visiointia, oppimista ja
innovointia, joten organisaatiokulttuuriin tulee kiinnittää huomiota: sallitaanko
yrittäminen ja myös virheiden tekeminen?
Pascale on esittänyt 4 innovaation periaatetta (kompleksisuusteoria):
1.
Tasapaino= kuolema; uuden luomiseen vaaditaan ”kaaosta”
ja konflikteja
2.
Itseorganisoinnin tärkeys
3.
Monimutkaisia tehtäviä varten on oltava myös
monimutkaisia ongelmanratkaisuprosesseja
4.
On hyväksyttävä, että monimutkaisia
organisaatioita voi vain häiritä, ei ohjata.
Kotterin mukaan uudistushankkeiden epäonnistuminen johtuu
esimerkiksi kiireellisyyden/välttämättömyyden tunteen, vahvan ohjaavan
yhtenäisyyden, vision, toimivan viestinnän tai nopeiden näyttöjen puuttumisesta,
ennenaikaisesta ”voitonjulistamisesta” tai muutosten puutteellisesta
ankkuroinnista organisaatiokulttuuriin.
Muutosjohtamiseen
kuuluu merkityksen luominen, innostaminen, sitoutus, arvojen, pelisääntöjen ja
motivaattorien luominen sekä hyvinvoinnista huolehtiminen. Muutoksen
onnistumiseksi kehittämisprojektien on oltava selkeitä ja uskottavia ja niiden
merkitys päivittäiseen työhön on ennakoitava ja esitettävä organisaatiolle.
Muutoksia tulee rakentaa pienin askelin.
Yrityksen
yhteiskuntavastuu (CSR) tarkoittaa sitä, että yritykset omaehtoisesti
ottavat liiketoiminnassaan huomioon yhteiskunnallisia näkökulmia, eivätkä
toiminnan ainoat perusteet ole taloudellisia. Liiketoiminnassa etiikkaa ja
bisnesmoraalia tarvitaan yhteiskunnan pyörimiseksi, yleisen hyvinvoinnin ja
ihmisoikeuksien turvaamiseksi ja esimerkiksi ympäristön suojelemiseksi. Siihen
kuuluu mm. lupausten pitäminen kaupankäynnissä. Laki tukee etiikkaa, muttei
korvaa sitä. Yrityksen vihertymisellä
viitataan prosessiin, jossa yritys yrittää omaksua vihreitä periaatteita
mahdollisimman monista liiketoiminnan näkökulmista. Pohdimme, että Suomessa ja
ylipäätään Pohjoismaissa yritykset panostavat ”eettiseen maineeseensa” melko
paljon, sillä vauraat kuluttajat ovat hyvin ympäristötietoisia ja esimerkiksi
mediassa nostetaan usein esiin yleisiä eettisiä normeja rikkovia yrityksiä (esim.
lapsityövoiman käyttö). Toisaalta juuri siitä syystä bisnesetiikkaa käytetään
nykyään hyväksi myös brändin luomisessa.
Eettisellä johtajuudella pyritään asenteiden, arvojen ja
osaamisen johtamiseen sekä etiikan sisällyttämiseen organisaation strategiaan
ja prosesseihin. Eettisessä johtajuudessa kiinnitetään huomiota avoimuuteen,
tasapuolisuuteen, välittämiseen ja suojeluun.
Luennolla etiikka-osiota käsiteltiin tavalliseen
luento-opetukseen verrattuna melko erilaisella tyylillä. On mukavaa, että
luennoitsija yrittää ottaa huomioon erilaiset opetustyylit mutta pitkän päivän päätteeksi
olisi ennemmin toivonut, että asia käytäisiin läpi ripeästi eikä enää oikein
jaksanut innostua. Kun ihmisiä on näin paljon ja paikkana luentosali, eivät oikein
tuollaiset jutut onnistu toivotulla tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti