Kurssimme kolmas luento käsitteli henkilöstöresurssien
johtamista. Luennolla pohdittiin miten motivaatiot vaikuttavat käyttäytymiseemme
ja tekoihimme niin alaisten kuin esimiesten näkökulmasta. Motivaatiotekijöitä
voi olla sisäisiä (työn itsensä miellyttäväksi kokeminen, työssä kehittyminen
ja omien taitojen kartuttaminen, onnistuminen työelämässä sekä oman arvon
kohottaminen työssä tehtyjen saavutusten kautta), ja ulkoisia (työstä saatava
palkka, joka mahdollistaa työelämän ulkopuolella itsensä toteuttamisen,
taloudellinen turva palkan avulla (Maslowin tarvehierarkia) sekä korkean aseman
tuoma kunnioitus).
Henkilöstöjohtamisen kehitystä seurattaessa on rinnastettava
se ympäröivään maailmaan.
Luennolla käsittelimme kehitystä viljely-yhteiskunnasta
teollisuusyhteiskuntaan ja tietointensiiviseen yhteiskuntaan, jonka mahdollisti
tietokoneiden kehitys. Uutena ilmiönä omalle ajallemme on syntynyt
johtamistyyli, jossa alaisia kohdellaan ihmisinä ja yksilöinä, ei pelkkänä
ihmismassana. Tässä johtamistyylissä tuodaan alaisen ja esimiehen suhteeseen
mukaan inhimillinen näkökulma ja otetaan huomioon alaisten tunteet sekä
hyvinvointi. Ryhmämme oli samaa mieltä tästä inhimillisestä näkökulmasta ja
meillä kaikilla oli omakohtaisia kokemuksia siitä, miten työnantajamme
kesätöissä ovat kannustaneet ja motivoineet meitä (kesä)töissämme ja olleet
aidosti kiinnostuneita työhyvinvoinnistamme sekä siitä, että varmasti pärjäämme
työelämässä. Tämä heijastuu täysin yhteiskuntaan, jossa elämme ja jossa
kaikista pidetään huolta tukien ja yhteisten palveluiden avulla (koskee
hyvinvointivaltioita kuten Suomi).
Yllätyimme siitä, miten suuri rooli nykyisissä
organisaatiossa on työrekrytoinnilla. Suuret organisaatiot ovat jopa luoneet
omat henkilöstöresurssien osastot, jotka valikoivat tarkasti yrityksen sisälle
otettavan henkilöstön. Tämä toisaalta mielestämme on täysin järkeenkäypää
nykyisessä työmaailmassa, jossa vaaditaan useissa työtehtävissä korkean tason
asiantuntijuutta. Toisin oli teollisen vallankumouksen alkuaikoina, jolloin
työtehtävät olivat yksinkertaisia ja kenen tahansa hallittavissa.
Uusina termeinä kaikille ryhmämme jäsenille tulivat kova ja
pehmeä henkilöstöresurssi. Kovaa ja pehmeää HR:ää voidaan pitää kahtena
ääripäänä. Dioissa termit olivat suppeasti selitettyjä mutta luennoitsija avasi
nämä luennolla mielestämme hyvin. Kovassa HR:ssä työntekijät nähtiin laiskoina
ja haluttomina tekemään työtään. Heitä oli valvottava ja käskettävä, jotta heidät
saatiin suorittamaan heiltä odotetut tehtävät. Pehmeässä HR:ssä työntekijät
nähtiin muunakin kuin työtään haluttomasti tekevinä, palkkaa tavoittelevina
henkilöinä. Tässä otettiin tarkasteluun työntekijöiden omat, sisäiset
motivaatiot ja tavoitteet ja heidät nähtiin työhönsä motivoituneina ja siihen
sitoutuneina henkilöinä, jotka etsivät työstään merkitystä ja tyydytystä.
Johtajan 7 kuolettavaa IN:siä käytiin mielestämme erittäin nopeasti läpi ja luennon
jälkeen oppimispäiväkirjaa pohtiessamme olisimme toivoneet, että näistä olisi
löytynyt suomennokset englannin kielisten termien lisäksi, mikä helpottaisi
lukuprosessia.
Luennon aihe siirtyi työntekijöiden valinnasta näiden
irtisanomiseen sekä yrityksen sisäisen muutoksen prosessiin ja sen tärkeyteen.
Keskustellessamme aiheesta keskeisinä asioina tulivat esiin esimerkiksi alati
muuttuva kilpailuympäristö sekä nykymaailman erittäin nopea muuttuminen, joka
vaatii yrityksiltä taukoamatonta valppautta ja ympäristön tulkintaa.
Nykymaailmassa ei mielestämme ole enää mahdollista menestyä kilpailussa, jos
yritys ei ole valmis, tai sillä ei ole resursseja vastata ympäristön
muutoksiin. Yritysten on oltava valmiita luopumaan tehottomista tavoistaan,
sekä resursseistaan. Tästä aiheesta oli tehty hyvä vertaus, joka helpottaa
asian hahmottamista ja muistamista. Tässä verrattiin johtajaa
ruusunkasvattajaan ja ruusu symboloi yritystä.
Globalisoitumisen ja ihmisten johtamisen tunnekeskeisyyden
tultua keskeiseksi osaksi johtamista, on johtamiseen syntynyt ulottuvuuksia,
kuten tasa-arvoisuus, monimuotoisuus ja myönteinen toiminta. Tunnilla
listattiin eri aikakausilla syntyneiden väestöjen nimityksiä. Osa näistä oli
meille kaikille tuttuja jo lukion kursseilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti