Tämä on
kaikille ryhmäläisillemme ensimmäinen kurssi johtamiseen liittyen, joten
oppimistavoitteemme ovat jotakuinkin kurssin ilmoitetun sisällön mukaiset.
Johtaminen ja organisointi ovat paljon esillä yleiskielessäkin, joten kaikilla on
niistä varmasti jonkinlainen käsitys jo ennestään. On kiinnostavaa nyt tutustua
aiheen sisältöihin ja käsitteisiin ammattimaisesta ja tieteellisestä
näkökulmasta.
Ensimmäisellä
luennolla pohdittiin erityisesti johtamista ja johtajuutta käsitteinä.
Keskustelussa nousi esiin useita johtajalta vaadittavia ominaisuuksia, kuten
luotettavuus, johdonmukaisuus, tunneäly ja paineensietokyky sekä organisointi-
ja vuorovaikutustaidot. Oppikirjassa johtamista luonnehditaan prosessiksi,
”jossa kommunikoidaan, koordinoidaan ja saadaan aikaan toimintaa organisaation
tavoitteiden saavuttamiseksi” (Clegg ym. 2008). Määritelmään liitetään myös
erilaisten suhteiden hallinta organisaation sisällä ja ulkopuolella.
Johtamiselle ei kuitenkaan ole yhtä yleisesti hyväksyttyä määritelmää, vaan
käytössä on valtavasti erilaisia.
Johtamistaidot
ja se, mikä tekee jostakin ihmisestä hyvän johtajan, on erittäin
mielenkiintoinen aihe. Johtamisessa tarvitaan ihmissuhde-, teknisiä, ja
käsitteellisiä taitoja, joista jokaisella osa-alueella on mahdollista kehittyä
ja tietoisesti kehittää itseään. On kuitenkin tiettyjä asioita, kuten
luonteenpiirteet, joita on hankala muovata. Esimerkiksi temperamentti on lähinnä
peritty ominaisuus ja toisaalta monet taidot, kuten kyky tunnistaa tunteita ja
puheen sävyjä, kehittyvät ja määräytyvät pitkälti jo varhaislapsuudessa. Edellä
mainittujen kaltaiset erot sekä kasvatus ja kokemukset saattavat
yhteisvaikutukseltaan selittää osan siitä, miksi toiset tuntuvat olevat
”luontaisia johtajia”, kun taas joiltain johtajan asemassa oleminen ja siihen
pääseminen vaatii suurempia ponnisteluja. Synnynnäisten ja opittujen
ominaisuuksien suhteesta hyvän johtajuuden kannalta on ristiriitaisia
mielipiteitä.
Kurssin
alussa esiteltiin melko paljon erilaisia teorioita ja käsitteitä ja niiden
luojia. Jäi hiukan epäselväksi, onko kurssin oppisisältöjen ja tentin kannalta
oleellista muistaa eri henkilöiden nimiä ja esimerkiksi sanatarkkoja määritelmiä
eri termeistä.
- Lähteet:
Clegg,
S., Kornberger, M. & Pitsis, T. Managing
Organisations: An introduction to theory & practise. 2008.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti